Az eredetiség vizsgálat célja, hogy a jármű eredetét és valódiságát tisztázza. A vizsgálat különböző azonosító jegyek meglétének és sértetlenségének a vizsgálatából következtet a jármű eredetiségére. A vizsgálat összehasonlítja az azonosító jegyeket és tisztázza az esetleges eltéréseket is. Az eredetiség vizsgálat 1999. július 12.-től kötelező a járművek tulajdonos váltása során, kivéve közeli hozzátartozók tulajdon átruházása esetén.
Milyen költsége van az eredetvizsgálatnak?
- Az eredetiség-vizsgálat hatósági díjas, melyet a vizsgálat helyszínén készpénzben kell befizetni.
Az eredetvizsgálathoz szükséges okmányok:
Magánszemélyek esetén:
- Forgalmi engedély, műszaki adatlap.
- A jármű forgalmi engedélyében illetve törzskönyvében szereplő tulajdonos, ill. az adás-vételi szerződésben vevőként szereplő – személy fényképes igazolványa: személyi igazolvány, vezetői engedély ill. útlevél, lakcím kártya.
- Ha a jogszerű tulajdonos nincs jelen a vizsgálatnál – hivatalos meghatalmazás.
- Meghatalmazott személyes okmányai.
Jogi személy (CÉG) esetén:
- A cég 90 napnál nem régebbi cégkivonata.
- Az aláírásra jogosult aláírási címpéldánya.
- Az aláírásra jogosult személy személyes okmányai: személyi igazolvány, vezetői engedély vagy útlevél és lakcím kártya.
- Amennyiben az aláírásra jogosult személy nincs a helyszínen – hivatalos meghatalmazás.
- A meghatalmazott személy fent említett személyes okmányai.
A vizsgálat során elsőként a jármű okmányainak valódiságát ellenőrzik, az okmányok alapján elektronikusan összehasonlítják a jármű adatait a hatóságok által körözött járművel adataival. Ezután a jármű gyári azonosító adatait ellenőrzik, és ezek valódiságát illetve sértetlenségét. Vizsgálják, hogy a jármű gyári kialakítású, vagy történt-e rajta átalakítás. A vizsgálat során a megfigyelt pontokról fényképfelvétel készül. A jármű kialakításától függően regisztrálják az állapotát, a festékréteg vastagságot. Ellenőrzik az egyedi azonosítókat, a motorkódot, a motorszámot, az alvázszámot, azok gyári jellegét, és sértetlenségét, a bekötési pontokat illetve azokat az elemeket amelyek arról árulkodnak, hogy a járművön nagyjavítás, vagy fődarab csere történt esetlegesen elfedve a jármű valódi származását, manipulálását.
A technológiai folyamatot, a szükséges vizsgálatokat és a rögzítendő adatokat 301/2009. (XII. 22.) Korm. rendelet „az előzetes eredetiségvizsgálati eljárás részletes szabályairól” 4. melléklete szabályozza.
A vizsgálat teljes időtartama kb: 1 óra. A fel nem használt eredetvizsgálat dokumentum 2 hónapig használható, és minden tulajdonosváltáskor új dokumentumot kell készíteni.